Ads 468x60px

Sample text

Sample Text

Позакласна робота

Відвідування планетарію в м. Запоріжжі












День здоров'я 5 Б

















Обряд водіння кози учнів 10-А класу для учнів 3-Б кл.



http://www.slideshare.net/vyhrestuk/5-46325260
стань для батька нормальним сином
http://www.slideshare.net/vyhrestuk/03-46323985
зразок схеми виховної системи класу2
http://www.slideshare.net/vyhrestuk/2-46324848









Позакласний захід.  Чорнобильська  трагедія.
Позакласний захід до Дня народження Ліни Костенко.





Шевченко – український патріот.
Захід присвячено 200 – річчю з дня народження Великого Кобзаря –
Т. Г. Шевченка.
Мета заходу: вшанувати пам’ять видатного художника слова, патріота України – Т. Г. Шевченка; формувати культуру мовлення через красу і багатство Шевченкового слова; виховати любові до рідного краю, його природи, до світлого образу Тараса Шевченка; викликати бажання читати твори Кобзаря
Актуальність
Тарас Шевченко є консолідуючою постаттю як для українського державотворення, так і  для світового українства. Його роль є визначальною для формування іміджу України в контексті світового культурного діалогу.
Важливим є те, що вшанування постаті Тараса Шевченка не обмежується святкуванням ювілейної дати, а вивчення творчості генія українського народу та популяризація її у світовому контексті не мають часових обмежень.
Геній українського народу відомий у всьому світі не тільки як поет, а й як художник, учні мають осягнути глибину його творів не тільки через програмне вивчення його творів, а й через всебічний розгляд життя і творчості.

Учитель. Вітаю всіх гостей на нашому сьогоднішньому заході, присвяченому 200-річчю з Дня народження Т.Г.Шевченка
Перед учнями нашого класу стояла мета ознайомитись з мистецькою і поетичною спадщиною Т.Г. Шевченка, осягнути духовний світ поета.
Учні провели пошукову роботу, результатом якої стали 4 презентації: 1) Шевченко - художник, 2) Шевченко і музика, 3) Шевченко і Запоріжжя, 4) Шевченко і сьогодення.
9 березня виповнюється 200 років з дня народження генія української нації Т.Г.Шевченка. Ми не могли обійти цей факт, адже в історії  -  це одна із значимих постатей в становленні й розвитку української літератури, культури, образотворчого мистецтва, а також в становленні України як вільної незалежної держави.
Т.Шевченко прожив всього 47 років, 24 з них був кріпаком, 10 провів на засланні, решту був під наглядом жандармів. Все, що зробив Кобзар, назавжди залишить його серед живих, утверджує його як геніального нашого сучасника і далекоглядного пророка
Шевченко               Я так її, я так люблю                                
    Мою Україну убогу,                    
    Що проклену святого бога                      
    За неї душу погублю!
Учитель.      Скрізь і завжди Шевченко виявляє любов до свого народу і землі.
Саме з цієї любові виросла правдива, вогненна творчість Шевченка.
Слайд  Учитель      Він був сином мужика – і став володарем у царстві духа.
Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури.
Він був самоуком – і вказав нові світлі шляхи професорам і книжним ученим
Іван Франко.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ 1     ШЕВЧЕНКО ХУДОЖНИК
Шевченко
вірші "А.О. Козачковському"
Довго те діялось. Ще в школі,                                     Кругом листочки обведу.
Таки в учителя – дяка,                                                  Та й списую Сковороду
Гарненько вкраду п'ятака –                            
Бо я було трохи не голе.
Таке убоге – та й куплю
Паперу аркуш. І зроблю
Маленьку книжечку. Хрестами
Кругом листочки обведу
Та й списую Сковороду
Відповіді за презентацією Дивись презентацію

ПРЕЗЕНТАЦІЯ 2     ШЕВЧЕНКО І МУЗИКА
Учитель. На світі є чимало поетів, віршам яких притаманна мелодійність, до таких поетів належить Шевченко. Сьогодні наші пошуковці розкажуть про місце музики в житті поета.
Слайд
Твори музичні до поезії Шевченка
становлять не лише найбільшу, але й найкращу
частину нашої світської артистичної музи.     С. Людкевич
Учень. Т.Шевченко проніс крізь усе своє життя любов до української пісні, що з дитинства живила його мрії сумними переборами кобзарів і лірників. Слово «кобзар» нагадує світу не лише про народного музиканта України, а й про славетну книгу «Кобзар» та її безсмертного автора. Вірші, уміщені у книзі, пронизані духом кобзарських мотивів і схожі на справжні народні пісні й думи. Його вірші охопили всі музичні жанри : пісні й романси, хорові мініатюри й розгорнуті хори, монументальні кантати, інструментальні п’єси, симфонічні поеми, опери, ораторії, балети.
Учитель          Ми багато знаємо про Шевченка -  художника, Шевченка - поета, але мало, що відомо про Шевченка - музиканта. А чи знаєте ви, що навчився грати на фортепіано і виконував нескладні твори Моцарта і Бетховена, що відвідував усі оперні прем’єри, концерти??
Шевченко.   «Я почув, як маленький оркестрик грає увертюру до опери Моцарта. Це така чудова музика, що мені здається, її не можна заграти недобре, вона завжди звучить божественно».
Звучить симфонія Моцарта № 40
Учень. Крім того, одним із улюблених творів Шевченка є увертюра до опери Джоаккіно Россіні «Вільгельм Телль». Твір близький йому і за характером, і за сюжетом, адже Вільгельм Телль — це герой, який піднімає значення національного питання так високо над особистим, що ладен пожертвувати власним сином заради добра народу  Звучить композиція «Вільгельм Телль»
Учень  Звичайно, що проживаючи у Петербурзі, Шевченко цікавився творчістю класиків російської музики Глінки та Мусоргського, дуже добрі стосунки пов’язували його з музикантами-аматорами братами Федором і Яковом Лизогубами та іншими музикантами
Шевченко є людиною світової культури. Уривок з його повісті «Музикант» відкриває Шевченка як романтика. Тут він автобіографічно пише про свою особисту ніжну любов до віолончелі.
Шевченко  «Арновський привіз віолончель. Боже, що ж то за іграшка! Це лиш одна душа людська може так співати і плакати, як співає і плаче цей дивовижний інструмент. Майстер, що його зробив, мабуть, був сам Прометей. Я лягаю спати і кладу його біля себе. Це моє життя, моє друге я. І якби я був двічі рабом, я б за цей інструмент продав себе втретє в рабство».                              
Звучить віолончель
Учень.  Безліч творів самого Т.Шевченка було покладено на музику багатьма композиторами… Учень і послідовник М. Лисенка – видатний композитор С. Людкевич, акцентував передусім на високій художній вартості Лисенкових солоспівів з «Музики до «Кобзаря» Т. Шевченка» та органічній єдності слова і музики.
Учень   227 поезій Кобзаря втілено у 1500 музичних творів
У другій половині XX ст. поезія Шевченка продовжує надихати композиторів на написання нових романсів. Серед авторів слід назвати М. Вербицького, К. Стеценка, Я. Степового, А. Кос-Анатольського, Д. Клебанова, Л. Колодуба, Ю. Мейтуса, М. Скорика, Д. Січинського, В. Барвінського, У 1989 році вийшов збірник романсів (упор. В. Варицький) та збірник хорів (упор. Н. Любченко). Саме національна своєрідність поетичної спадщини Т. Шевченка надала вокальній музиці українських композиторів самобутності і неповторност
Учень. Зараз багато сучасних поп виконавців виконують твори Шевченка, не говорячи про народні ансамблі. Це гурти «Бандурбенд»,  «Кому вниз»,  Скрябін, Ірина Білик.
Виконання пісні «Орле сизий»
Вчитель. Кожен із митців знаходить поетичні рядки , що торкаються його серця.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ 3 ШЕВЧЕНКО І ЗАПОРІЖЖЯ
Шевченко Нема на світі України, немає другого Дніпра…
Учитель. Найбільше бажання Шевченка перебуваючи у Петербурзі, було відвідати Україну, побачити власними очима історичні останки України, побачити сестру Катерину і своїх братів Микиту й Йосипа
І вже в кінці червня Шевченко прибув на Україну до Гр. Тарновського в с. Мосівці, далі до Є.Гребінки в Яготин, а там і на Хортицю. і скрізь був і все плакав, бачачи, як сплюндрувала нашу Україну катової віри німота з москалями; бодай вони переказилися.
Шевченко «Піду я одружуся
З моїм вірним другом
Зі славним військом запорозьким
Та з Великим Лугом.
На Хортиці у матері
Буду добре жити…»
Учні.    Слайди
ž Сьогодні пам'ять про перебування Т. Г. Шевченка на Вознесенці зберігає стара груша. Щороку на День народження поета сюди з`їжджаються представники всіх районів області, вчителі проводять біля неї відкриті уроки. Народні майстрині, вишивальниці приносять свої твори, присвячені поету, його творчості .
ž Покоління запорожців глибоко шанують пам`ять про народного генія, вірного сина України, полум’яного борця за добро і свободу. Щороку в області проводяться культурно-мистецькі заходи присвячені пам`яті Т. Г. Шевченка.
ž Присвятили Кобзарю свої вірші і запорізькі поети: П. П. Ребро, М. Х. Лиходід, М. Р. Ласков, О. Семко та ін.
ž 8 вересня 2000 року біля Запорізького національного університету встановлено погрудя поета створене на основі автопортрету часів заслання: молодий, засмучений Тарас дивиться на нас з великою тугою в очах зі «захалявною книжечкою» в руці.
ž «Тарасова стежка»- так називається туристично-меморіальний маршрут, відкритий у північній частині о. Хортиця в 2005 році. На ньому встановлено 7 гранітних стел, на яких викарбувано слова Т. Шевченка, присвячені Запоріжжю, Хортиці, Великому Лугу.

ШЕВЧЕНКО І ПРИРОДА
Пейзажна лірика Великого Кобзаря може вважатися взірцем поетичного бачення української природи. Твори Тараса Григоровича Шевченка є справжньою енциклопедією наших краєвидів.
Прекрасна, неповторна, мальовнича природа України постає в багатьох творах поета. Його поезії ніжні, ліричні, дуже близькі до усної народної творчості. Краса української природи, нев'януча, невмируща, завжди була з поетом і тоді, коли він був далеко від батьківщини. Перебуваючи на чужині, в далекому засланні, згадує поет матінку-Україну. І перед очима його стають і могутній Дніпро-Славутич, що мчить свої хвилі до Чорного моря, й червона калина — окраса землі нашої, широкі зелені лани й білі вишневі садки. І відступають сірі стіни каземату Петропавлівської фортеці, затягнене хмарами петербурзьке небо і жовті піски далекого Кос-Аралу. До неї, любої України, лине бентежна душа поета. А на папері встають чудові безсмертні рядки.
Учені читають поезії «Реве та стогне Дніпр широкий», «Садок вишневий коло хати», «Світає край неба палає»
ПРЕЗЕНТАЦІЯ 4 ШЕВЧЕНКО І СЬОГОДЕННЯ
Учитель. Шевченко – патріот, він пов’язав свою долю з долею України, він ніколи не соромився ні свого походження, ні своєї землі. Він виступив зі своїм полум’яним словом  на захист всієї України, закликав до боротьби, залишив важливі дороговкази  «живим і ненародженим землякам» і ми не маємо права зрадити їм. Учні виконають пісню сучасного автора, але який закликає до ідеалів близьких Шевченковим.
Пісня звучить «Стань для батька нормальним сином»
Учні. З 1918 року вшанування пам'яті великого Кобзаря 9 березня стало в нашій країні щорічним і всенародним. Відкрито пам'ятники поетові в Києві, Каневі, Харкові та в інших містах України, могилу великого Тараса оголошено заповідником, ім'я Шевченка присвоєно Київському університетові, театру опери та балету; масовими тиражами видаються його твори, відкрито Державний музей Т. Г. Шевченка, його ім'я присвоєно навчальним закладам і науковим уста­новам, вулицям, бульварам, площам, пароплавам.
Починаючи з 1962 року, щорічно присуджуються Державні премії України імені Т. Г. Шевченка в галузі літератури і мистецтва. За цей час почесного звання шевченківського лауреата удостоєні П. Тичина, О. Гончар, П. Загребельний, В. Сосюра, М. Бажан, Г. Тютюнник, Ю. Збанацький, П. Майборода, С. Людкевич, О. Кульчицька, А. Малишко, В. Касіян, І. Драч,  Д. Павличко, М. Вінграновський, В. Стус, Б. Антоненко-Давидович, М. Жулинський, Р. Лубківський та інші митці. За рішенням ЮНЕСКО, ювілеї Т. Г. Шевченка відзначалися в усіх державах світу, в багатьох із них вийшли переклади “Кобзаря”..
В різних країнах світо встановлено пам’ятники видатному Кобзарю Торонто,
Шевченко закликає всіх українців вивчати добре історію свого народу:

…«Та читайте од слова до слова,
Не минайте ані титли,
Ніже тої коми,
Все розберіть… та спитайте
Тоді себе: що ми?
Чиї сини? Яких батьків?
Ким? За що закуті?
…Учітеся, брати мої,
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній

Шевченко закликає своїх земляків того часу і всіх нащадків до жертовної любові до Матері-України:
«Свою Україну любіть,
Любіть її во время люте,
В останню, тяжкую минуту
За неї Господа моліть».

Шевченко закликає  до об’єднання прогресивних сил нації заради її незалежності й вільного розвитку:
Обніміте ж, брати мої,                                Обніміться ж, брати мої.
Найменшого брата —                                  Молю вас, благаю!      
Нехай мати усміхнеться,              
Заплакана мати.
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України,                                          
І світ ясний, невечерній
Тихо засіяє..
Учитель. Своїми творами Шевченко надихає людей на створення чогось нового великого геніального. І ось наша учениця написала вірш присвячений Шевченкові.
Учитель. Його поезія — приклад високої любові до свого народу.  Кожного року ми вивчаєм твори Шевченка, і здається, що ніби ми про нього все знаємо і все розуміємо. Та це лише ілюзія. Він  як явище велике й вічне  – невичерпний i нескінченний. Вам хочеться побажати, щоб кожен відкрив Тараса Шевченка для себе не з примусу, не для оцінки, не очима критиків, а по-своєму, адже у кожної людини є своя мікро галактика, у якій – свій неповторний набір пріоритетів і шкала цінностей.
А ще, говорячи про Шевченка, безумовно, не треба забувати, що він – звичайна людина, як і ми з вами. Однак, геній тим і вирізняється серед усіх, що він схожий на всіх, а на нього – ніхто!
Шевченко    В Україну ідіть, діти
В нашу Україну…
Там найдете щире серце
І слово ласкаве,
Там найдете щиру правду,
А ще може й славу.

Звучить пісня «Все буде добре»

Рідна мати моя
(образ матері в українській і світовій літературі)
Мета: Поглибити здатність дітей відчувати настрій ліричного вірша;
виховувати почуття любові та поваги до матері-берегині, готовність допомогти їй в    усьому, цінити і шанувати її усе життя;
виробляти в учні вміння і навички виразного читання, декламування напам’ять віршованих творів, формування самоосвітньої компетентності;
пробуджувати в учнів голос совісті.
Хід уроку
ХЛОПЕЦЬ.
 Чуєте? Хто там?- з дороги!
Мати іде молода,
Сонячні очі вологі, горда і рівна хода.
Гляньте, яка величава, скільки надії в очах!
Сина, як щастя, як славу,
В люди несе на руках.
Ні, їй немає зупину,їй поступається все.
Знайте, майбутню людину радісна мати несе.
ДІВЧИНА.
Скільки у серці любові! Квітне для неї земля
Друзі, тихіше розмови – спить на руках немовля!
Чуєте, хто там?- з дороги! Гляньте, краса – не хода
Кидайте квіти під ноги, мати іде молода.

Слайд 2 Тема . Епіграф.
Учень читає. Мама – перша подруга моя.
Мамо,все святе пов’язане з тобою.
Мамо, лиш у тебе вірю я.
Учитель англійської мови.
Dear friends and quests. You are welcome to our party. It is dedicated to mother,
  the dearest person in the world.
  In Britain there is an ancient holiday called Mothering Sunday or Mother’s Day.
  It is on  Sunday  near the end of March. On that day sons and daughters visit
  their mothers and bring them flowers an gifts.
  This day is officially Mother’s Day in USA and Canada. They celebrate it in May.
  They give pink or red carnations to mothers.
  So we also have carnations today and we greet our mothers.

Учитель української.
Сьогодні на уроці ми доторкнемося до святая святих – теми вшанування рідної матері в усній народній творчості, в українській і світовій літературі. Слово «мама» найчастіше повторює дитина. Матерів мільйони, і кожна несе в серці любов. Мати – саме та людина, яка своїм прикладом вчить добра, вірності, любові до ближнього.

Слово «Мама росте разом з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розквітає квітка. Тому і не дивно, що майже кожний письменник намагався уславити матір у віршах чи прозі. Часто у такий спосіб прославляючи свою матір. Давайте зачитаймо вислови відомих українських письменників, і скажемо: що об’єднує всі ці вислови??? Які думки вкладають письменники у свої рядки????
СЛАЙД 3 (вислови про маму).

У нашім раї на землі нічого кращого немає як тая мати молодая з своїм дитяточком малим (Т.Шевченко)
Можна вибирать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати (В. Симоненко)
Лиш мати уміє жити
Аби світить, немов зоря (В. Стус)
Англ.слайд 4
1/ It’s good for mother if her child in honour.
2/Honour mother and father and everything will be good.
3/               Mother
     Nice ,beautiful
    Loves ,brings up ,understands
          Mum I love you
             Sweetheart
Відповідають на питання
- What can say about mother from these sayings?

  Учитель української мови    
Народний досвід свідчить, що ті батьки, які вміють шанувати своїх батьків, будуть пошановані і своїми дітьми, тобто вами. Давайте порівняймо системи моралі різних народів. Чи можна відмітити щось спільне????
“Скрізь, де жінка користується пошаною, боги задоволені, а коли її ображають, даремне всяке благочестя”
                         (із релігії Давньої Індії)
    “Шануй батька та матір. Хто злорічиться на батька чи матір, хай смертю помре”
                      (Християнська мораль. Із Євангелія)
Слайд (РЕЛІГІЯ)

Підтвердженням ваших роздумів є сформовані ще в далекі часи прислів’я про матір, які записані у вас на листочках, але для того, щоб їх прочитати, потрібно дібрати кінцівки до початку прислів’їв.
СЛАЙД 5 ПРИСЛІВ’Я
А. Шануй батька й неньку…
Б. Матері ні купити ….
В. Материн гнів, як весняний сніг…
Г. Добре неньці,…
Д. Мама одною рукою б’є,…
Е. Який кущ, така й калина,…
Є. На сонці добре сидіти,… 1. ….яка мати, така й дитина.
2. …а другою гладить.
3. …буде тобі скрізь гладенько.
4. …а коло мами добре жити.
5. .. рясно впаде, та скоро розтане.
6. …як дитина в славі.
7. …ні заслужити.

а б в г д е є



Давайте на хвилину замислимось над змістом слів «мама, матуся, mather», який асоціативний ряд ви можете дібрати до цих слів
Учні добирають асоціативний ряд двома мовами.
Приклад. Мама, рідна, ніжна, турботлива…

Учитель англійської мови

Your mothers not only take care of you.
They also work, have various professions
Who of you knows the mother’s profession? (розповідь учнів)
And now I propose you to listen to a dialogue about mother’s profession.

Професія матусі (учні розігрують діалог)

                             What is your Mother?

-What is your mother, Elya?
-Guess what she does .When my mother goes to work ,she sees a lot of boys and girls .She likes her work ,she likes her children .She is happy to see them .The children are happy to see my mother too .
-Oh, I see .She is a doctor. And her children are her patients.
-No, no. She is not a doctor. Her little boys and girls are not ill .They like to sing and play the violin.
-Oh, I see.Your mother is …your mother is a musician.
-Yes ,that’s right ,Vanya .My mother is a musician ,she is a teacher of music.

Пісня про рушник англійською мовою. (Звучить пісня)
Послухайте пісню А. Малишка і композитора Петра Майбороди мовою оригінала, ця пісня стала народним гімном усім матерям, які чекають своїх дітей.
Звучить пісня українською мовою.
- Яку матір ви побачили в пісні?
- Ця пісня була написана ще в 1959 році, як ви вважаєте, чи актуальна вона сьогодні??

 Образ матері у віршах.
Материнство святе і прекрасне, оспіване поетами. Послухайте поезії українських поетів і власний вірш учениці 8 класу, присвячений своїй матусі і всім мамам.
Вірш Бургун Олександри.
Яке святе і ніжне слово
І милий образ ожива,
І світло враз стає й чудово
Дитинство радістю сплива.

Ми у житті усі сказали,
Своє найперше слово-мама.
Та скільки б ми не підростали,
А любов у них таж сама!

Де сини її та дочки,
Завжди там вона думками.
Радість маєм чи тривогу-
Серце мами разом з нами.

Найдорожчі мамі діти,
Дітям мама їх-так само,
Треба вчитись і робити
Так,щоб радувати маму.

А як вивчитесь з літами,
Вдячні мамі за турботу
І поїдете від мами
В інший край десь на роботу

Хай усі запам’ятають:
І листи,і телеграми
Шліть туди, де їх чекають,
Виглядають ваші мами!

Звучать поезії Б.Олійника «Мамо, вечір догоря…», В. Симоненка «Лебеді материнства»

Звучать вірші англійською мовою.

1) My dear ,dear mummy
I love you very much
I want you to be happy
Every day and in March .
2) Mummy
       Pretty and Kind
       Always with me
                      Mummy
      Teachers and take care of me
      Careful and loving
      Pretty and Kind
      Clever and smart
      My lovely, dear mum!
3) My dear Mum
 Beautiful and shiny
Where ever she is
       My dear Mum
       Takes care of me
       With pleasure and love
       Where ever she is
       Beautiful and shiny.

Учитель української мови
На уроках літератури ми вже навчилися писати синквейни. Давайте зараз кожен із вас спробує написати власний синквейн на тему Матері . Учні складають синквейни обома мовами.
        Mother
Knows ,loves ,understands
   Mum ,I respect you
        The dearest
        Mother
Dear ,kind
   Loves ,cares ,understands
     Mum ,I love you
        The best
Мама
Любляча, ніжна
Піклується, пестить, сміється
Мати завжди поруч
Люблю
Учитель української мови
На уроках української мови ми вчились описувати зовнішність людей, і деякі учні підготували для сьогоднішнього уроку невеликі твори про своїх матусь.
СЛАЙД ПОРТРЕТИ матерів

Українською мовою
Нема іншої красуні в світі, ніж моя матуся!
Мама, неня, матуся. Ці слова пронизують душу теплом маминого серця. Моя матуся невисока на зріс, але струнка і тендітна, як молода берізка. У неї добрий погляд карих очей, які гріють мене любов’ю і ніжністю. Інколи в них з’являються іскорки, коли вона чимось незадоволена чи гнівається. Невеличкі вуста випромінюють лагідну посмішку. Інколи вона нагадує левицю, яка завжди готова перемогти того, хто мене образить.
А скільки відтінків має її голос. І тихий, як маленьке джерельце, і дзвінкий, як у голубки біля діток.
Вона завжди вислухає, дасть пораду і запевнить, що все буде добре.

Англійською мовою опис

Look at the photo, please .
This woman is my mom .I am proud of my mum and love her very much .She is everything for me. She  gives me all the love I need .She is kind and smart. She is very beautiful. Especially I love her eyes .They are big, grey and understanding. My mother is the best.

УЧИТЕЛЯМ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ

 We have mothers at home .But at school we have the second other mothers-our teacher .They not only teach us but also take care of us while we are at school . They are also our mothers and we thank them for their kind hearts .

Звучить пісня  «Мамині очі»

Сьогодні ми прославляли матір різними мовами. Ми хочемо, щоб сьогодні прозвучала ще одна братська мова російська.

Звучить вірш Сергія Острового «Женщина с ребёнком на руках»


Есть в природе знак святой и вещий
Ярко обозначенный в веках:
Самая прекрасная из женщин-
Женщина с ребёнком на руках.
От любой напасти заклиная
(Ей-то уж добра не занимать)
Нет, не богоматерь, а святая,
Самая возвышенная мать.
Свет любви издревле ей завещан,
Так вот и стоит она в веках,
Самая прекрасная из женщин-
Женщина с ребёнком на руках.
Все на свете метится следами,
Сколько б ты не вышагал путей:
Яблоня - украшена плодами,
Женщина - судьбой своих детей.
Пусть ей вечно солнце рукоплещет,
Так она и будет жить в веках,
Самая прекрасная из женщин-
Женщина с ребёнком на руках.

Учитель англійської мови.

-We spoke about mother’s appearance
Her face, eyes .But one ok the main part of her body is her hands, her soft, tender, kind and warm hands.
They always support us, stroke us, embrace us.


Діти дарують квіти всім присутнім жінкам.

Заключне слова вчителів англійської і української мови.

Шанобливе ставлення до матері, батька – один з найсвятіших обов’язків людини. Бо вони зростили, виховали, навчили добру. Бережіть їхнє здоров’я, намагайтеся робити їх щасливими. А якщо так сталося, що ви завинили перед своєю мамою, не втрачайте час, підійдіть до неї поцілуйте її, попросіть вибачення, і вам одразу стане легше, а на маминих очах знову засяє посмішка.
Домашнє завдання: використовуючи матеріал уроку зробіть буклет присвячений своїй матусі за бажанням буклет може бути зроблений двома мовами.
 
-Будут годы идти.
Будут яблоки падать в траву.
Будет солнце вставать.
Будут реки врываться в пустыню.
Будут плыть корабли в белизну марсианских морей.
Будет жизнь бушевать.
Каждым атомом.
Жилкою каждой.
Умоляю я вас -Берегите своих матерей!
Настоящая мать человеку дается однажды!

Наприкінці учні виконують куплет з пісні «Пусть всегда будет солнце» російською, українською, англійською мовами.


Урок позакласного читання на тему:

„Тішся, дитино, поки ще маленька”

Тема. Тішся, дитино, поки ще маленька.
Мета. Розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки.
Формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії. Розвивати акторські здібності дітей. Викликати захоплення великою силою волі поетеси.
Обладнання. Портрет, фотографії Лесі Українки, виставка книг.
Хід  заняття
І Організацій ний  момент
Заходьте, будь ласка,
 До нас на гостину,
Де Лесина казка
І слово - єдині!
Ласкаво просимо!
Доброго дня!
2.Актуалізація читацького досвіду
Слово вчителя
Усі книжки, прочитані людиною, знаходять собі комірчину в її мозку. А при нагоді відкриваються потаємні дверцята та згадується те, що читали. Які дитячі вірші ви пригадали? („На зеленому горбочку". „Вишеньки". „Он ярочки зелененькі", „Пісенька весняної води".)
-   Що об'єднує ці твори?
 (їх написала Леся Українка.)
З.Оголошення теми і мети.
-Сьогодні наш урок ми присвячуємо українській поетесі Лесі Українці.
Відкриймо їй серце відверте і чисте, Відкриймо "їй душу не заспану, Вчитаймось в Лесине слово іскристе Очима живими та ясними.
(Олена Журлива)
«Хто має силу ходити по гострім камінні, – пише поетеса, – той завжди перейде по ньому до чогось високого, до вищого, ніж звичайно можна дійти рівними та гладкими стежками». Такою була вона сама.


До уроку готувалася група дослідників біографії, дослідники творчості, Ілюстратори та група акторської майстерності.

А)Ознайомлення з виставкою книг Б)Словникова робота
4.Ознайомлення з творчістю Лесі Українки
1.учень.
 Народилася Лариса Петрівна Косач 25 лютого 1871 року на Волині
в місті Новоград - Волинську. Мати - відома письменниця Олена Пчілка, батько - юрист.
В сім'ї було шестеро дітей: Михайло, Леся, Ольга, Оксана, Микола, Ізидора. З часом сім'я переїжджає до Луцька, а потім в село Колодяж-не. Тут і минуло Лесине дитинство.
Красо України, Подолля!
Розкинулось мило, недбало!
Здається, що зроду недоля,
Що горе тебе не знавало!
Онде балочка весела,
В ній хороші, красні села,
Там хати садками вкриті,
Срібним маревом повиті,
Коло сел стоять тополі,
Розмовляють з вітром в полі.
Хвилюють лани золотії,
Здається, без краю, – аж знову
Бори величезні, густії
Провадять таємну розмову.
Он ярочки зелененькі,
Стежечки по них маленькі,
Перевиті, мов стрічечки,
Збігаються до річечки,
Річка плине, берег рвучи,
Далі, далі попід кручі…
Красо України, Подолля!
Розкинулось мило, недбало!
Здається, що зроду недоля,
Що горе тебе не знавало!..

2 учень
У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчинкою. У 4 роки
добре читала, а в 5 уже написала досить змістовного листа своєму дя¬дькові М. Драгоманову. Ларису по - домашньому кликали Лося, у 5 років вона попросила, щоб її називали Лесею. Коли ще Леся не вміла читати , батько навчав її проказувати     за ним байки Л. Глібова, каз¬ки О. Пушкіна. Декламувала дівчинка дуже зворушливо. А коли вже навчилась читати, то улюбленими творами стали вірші Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижні подо¬рожі мандрівників.
3учень
. Найбільше Леся гралася зі старшим братом Михайлом, їх навіть
називали одним ім'ям - „Мишолосія". Вони вигадували різні забави, фантастичні пригоди, умовно мандрували до далеких країн, до диких людей. Зростали діти серед чудової волинської природи з синіми пле¬сами озер і предковічними сосновими борами.

(Колискова. A r p e g g i o*)
 Тут: акорди на арфі (італ.).

Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж ти, малесенький,
Пізній бо час.

Любо ти спатимеш,
Поки не знатимеш,
Що то печаль;
Хутко прийматимеш
Лихо та жаль.

Тяжка годинонько!
Гірка хвилинонько!
Лихо не спить...
Леле, дитинонько!
Жить сльози лить.

Сором хилитися,
Долі коритися!
Час твій прийде
З долею битися, -
Сон пропаде...

Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас...
Спи ж ти, малесенький,
Поки є час!

4учень
. У Колодяжному маленька Леся таємно від батьків бігала самотою у місячні ночі до лісу на зустріч з Мавкою. І зрозуміло, часто бігала до лісу вдень. Вона всотувала в себе красу лісу, його весну, літо й осінь. Може, у самотніх мандрах тих виношувала в душі майбутніх персонажів "Лісової пісні"?

1 ведущий: Лежала десь на поляні у лісі Леся Українка і слухала шум. Її ескіз "Чотири казки зеленого шуму" закінчується діалогом матері з дочкою:
- Нудилась, бідна дитина моя!

Леся: Ні, мамочко, я лежала, слухала, як дерева шуміли. І весну теж слухала.
"Стояла я і слухала весну, весна мені багато говорила..." (бажано прочитати повністю).

Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну
То знов таємно-тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,
Про молодощі, радощі, надії,
Вона мені переспівала знов
Те, що давно мені співали мрії.

5учень
Леся Українка розглядає природу як джерело пізнання, мислення. Спостерігаючи взимку за пташкою, дитина ставить матері низку питань:
Мамо, чи кожна пташина в вирій на зиму літає?...
...Чом же вона не втіка? Нащо морозу чека?...
...Нащо ж співає? Чудна!..
Як неперевершений співець природи, поетеса прищеплює любов до довкілля, показує його безмежну красу, ніжно й образно змальовує об'єкти природи, називаючи їх "зіронька гожа", "веселоє сонечко ясне", "ясний місяченько", "ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце", "хвилечка перлиста", "проміння кохане", "стежечка злотиста", "сльоза промениста", "білесенькі квітки" тощо.
У багатьох своїх творах Леся Українка, звертаючись до дітей, застерігає їх від згубних дій у природі:
Крил не втинай сизокрилій голубці,
Хай вона вільно літа!

6 учень.
Квітка у творчості Лесі Українки виростає до багатогранного символу, почуття природи, зростається з почуттям патріотичним.

Леся: Мені була б не для забави, квітка,
я бачу в ній життя і волі образ
і краю рідного красу.
Для мене куточок то й,
де б посадив я квітку
здавався б цілим світом...
7учень
Ромашки – квіти миру і кохання. Це улюблені Лесині квіти. Це – лікарська рослина. На її квітах люблять ворожити дівчата, тому її ще називають ворожкою.

Волошки. Існує така легенда:

 "Покохали один одного русалка польова та хлопець Василько. Та не судилося їм щастя: русалка не могла жити без води, а Василько – без землі. І перетворила русалка свого коханого на блакитну квітку. Думала, що підуть дощі і понесуть квітку у водну безодню, але та пустила міцні корені. Так і живе на землі. Вона – символ вірності та постійності, прозріння і краси"

Конвалія. Здається, квітка ця виточена руками лісових гномів, – одна з найулюбленіших у багатьох народів. Її ще називають: лілія долин, кукуричка люб-ка, лісовий язик. Конвалія цінна своїми лікувальними якостями, її знають з давніх давен. Ця квітка лікує серцеві хвороби, її використовують в косметиці, нею лікують горло, нервові захворювання. При захворюванні очей використовують примочки із конвалії. Один давньогрецький міф говорив, що конвалія виникла із крапель поту богині полювання Діани. Коли богиня під час полювання зайшла в глухий ліс, на неї напали. Вона кинулась тікати. З неї краплями стікав сріблястий піт, який перетворився на квіти конвалії. І в нашому фольклорі теж є перекази і легенди. Ці квіти – як перли щасливого сміху лісової Мавки, яка вперше відчула радість ве-ликого щирого взаємного кохання. Конвалія – символ оновлення, вірності, ніжності, чарівності. Леся Українка назвала так свій перший друкований вірш, який написала в 13 років.
„Конвалія".
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Та недовго навтішалась
Конвалія біла,—
І їй рука чоловіча
 Віку вкоротила.
Ой понесли конвалію
 У високу залу, Понесла її з собою
Панночка до балу...
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
 І  ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла.. Байдужо
Панночка рукою
Тую квіточку зів'ялу
Кинула додолу...
Леся    Українка. Конвалія. Волинь. 1884

8.учень
Передбачлива мати, відсилаючи вірші тринадцятирічної доньки до
друку, підписувала їх псевдонімом „ Леся Українка", (здрібніле ім'я „ Леся", бо дівчинка ще була малою, а „ Українка"- значить дівчина з України). Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України.


У 1884-1891рр. Леся Українка написала поезії для дітей, які об‘єднала в цикл “В дитячому крузі”. Тут вміщено твори для дошкільнят і молодших школярів. Починаються творами, що добре сприймаються навіть маленькими. Лесі в той час було 16 років. Але її прагнення пояснювалося тим, що вона сама була дитиною і жила ще враженнями дитинства. В ній жив великий педагогічний талант, вроджений хист виховательки. У вірші “На зеленому горбочку” відчувався відгомін народного забавляння, утішок, які так любили малі діти. На початку вірша хатинка “притулилася”, що як не характеристика стану дрімоти, а ось в кінці вона вже зовсім інша – розвеселена, сонячна. Від вірша віє ароматом дитинства, він близький до народних пісеньок, до того ж написаний віршованою формою, що так люблять малята, легко заучуються напам‘ять. Л. Українка написала такі вірші: “Літо краснеє минуло”, “Діти нудяться в хатині”, “Тішся дитино, поки маленька”, “Колискова” та багато іншого

На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило.
(1885)

Літо краснеє минуло,
Сніг лежить на полі;
Діти з хати виглядають
В вікна... шкода волі!

Діти нудяться в хатині,
Нудять, нарікають:
"І нащо зима та люта? –
Все вони питають. –

Он все поле сніг завіяв,
Хоч не йди із хати!
У замкнуті дивись вікна,
Ніде й погуляти!

Сніг з морозом поморозив
Всі на полі квіти...
Десь зима та не скінчиться!"
Нарікають діти.

Ждіте, ждіте, любі діти!
Літо знов прилине,
Прийде мжла годинонька,
Як зима та згине;

І заквітне наше поле,
І зазеленіє, –
Знов його весна прекрасна
Квіточками вкриє.

9учень
Під час свята Водохреща в Луцьку дівчинка так захопилася, що не
відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, рука. Діагноз - туберкульоз кісток, а потім і легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: Щоб не плакати, треба сміятись Отак і змагалась з важкою недугою все життя.
Звучить музика П.Чайковського "Бремена года" - Июнь - Баркарола. На фоні
музики

Як дитиною, бувало,
Упаду, собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.

«Що, болить?» — мене питали
Але я не признавалась —
Я була малою горда,—
Щоб не плакать, я сміялась.

А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма
І от-от зірватись має
Гостра, злобна епіграма,—

Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.

10учень
Іноді цілий місяць Приходилось лежати в гіпсі, в „ липучих кайданах", як казала вона Сама. Леся не вчилася у жодній школі, а все здобувала самотужки,
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи смутні!

 часто їй доводилося їздити на лікування в Крим, на Кавказ. Перша подорож  до Одеси відбулася, коли Лесі було 17 років. З вікна поїзда вона милувалася рідними краєвидами, а поетична уява рядок за ряд¬ком творила вірш „ Красо України, Подолля", що увійшов до циклу

„ Подорож до моря".
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце...
Тиша в морі... ледве-ледве
Колихає море хвилі;
 Не колишуться од вітру
 На човнах вітрила білі.
Леся   Українка. Тиша морська. Євпаторія. 1
11учень
У 19 років Леся Українка написала для своїх молодших сестер підручник "Стародавня історія східних народів", який було опубліковано вже після її смерті, уклала збірники "Дитячі ігри, пісні та казки Ковельського, Луцького та Новоград-Волинського повітів", "Народні мелодії". Вона навчала своїх молодших братів і сестер, а також дорослих людей Волині та дітей у Єгипті, коли перебувала там на лікуванні.

12учень
Лесине щасливе дитинство було коротким, почалися важкі страж¬дання
,,Тішся, дитино, поки ще маленька..."
Тішся, дитино, поки ще маленька.
Ти ж бо живеш навесні,
Ще твоя думка літає легенька,
Ще твої мрії ясні.
Мрія полине із думкою вкупці
Геть у далекі світа, –
Крил не втинай сизокрилій голубці,
Хай вона вільно літа!
Чи пам’ятаєш ти казку-дивницю,
Як то колись принесла
Тую цілющу-живущу водицю
Дрібна пташина мала?
Їй не страшні були дикі простори,
Скелі і хвилі морські,
Перелітала найвищії гори, –
Мала крильцята прудкі.
Так твоя думка швиденько полине,
Тільки їй волю даси,
І принесе з чарівної країни
Краплю живої роси.
І як приступить журба невсипуща
Та до серденька твого, –
Тая росиця цілюща-живуща
Буде живити його.
Хай же та мрія із думкою вкупці
Лине в незнані світа, – (26) К З
Крил не втинай сизокрилій голубці,
Хай вона вільно літа!

[1891]



З чим порівнює поетеса думку, і мрію?

Вчитель. Здоров'я з кожним роком погіршувалося. Леся не здається. Працює все з більшою віддачею. Створює всесвітньо відомі твори , серед них - геніальна „Лісова пісня"
Інсценізація діалогу Лукаша і Мавки.

Леся Українка прожила життя, сповнене невимовних страждань і гіркоти. Але її творчість звучить оптимістично, в ній на повний голос пролунали життєрадісні мотиви сповнені віри в невичерпні сили народні. Поетеса живе серед нас, вона не вмерла, а тільки зробила крок у безсмертя:
Ні! Я жива, я буду вічно жити,
Я в серці маю те, що не вмирає.

Є серед творів Лесі Українки невеличкий етюд про метелика, де розповідається, як маленьке створіння, що народилося у темнім льоху, вперше у своєму житті побачивши світло, вперто прагнуло наблизитися до нього і загинуло, влетівши у пломінь. Коли хтось із товариства, котре сиділо за столом і спостерігало змагання метелика зі світлом, зауважив: |Дурному дурна і смерть|, — почувся голос: |А хіба розумніша була б його смерть, якби він навіки заги¬нув у темнім льосі? Те світло спалило його, але він рвався на простір. Він шукав світла!|
Оце поривання до світла, непримиренність до животіння, байдужості були властиві і Лесі Українці, яка, обравши тернистий шлях поета, хотіла бачити пісні свої пломеніючими, слова — зброєю іскристою. Вона їм не раз наказувала: |Палайте чи паліть, та не в.яліть!|
Поетичним маніфестом письменниці, її мистецьким кредо став вірш |Слово, чому ти не твердая криця...|:

Вчитель. На 42 році життя поетеси скінчилося.
Та ми й нині із захопленням читаємо твори геніальної поетеси.
Підсумок заняття
Видатні поети ніколи не залишають нас.
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова,
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива
( Олена Журлива)
Вчитель. Я хочу закінчити наш урок словами Тараса Шевченка:
Ну що б здавалося слова... Слова та голос - більш нічого. А серце б'ється, ожива, Як їх почує...
- Коли ваші серця оживали? Чому ?
- Що запам'яталося з уроку про Лесю Українку?
Тож будемо і ми вчитися терпіння, віри , любові й надії у нашої
         неповторної Лесі Українки.

Життя Лесі Українки – це подвиг митця, один із тих подвигів, що підносять людину в очах сучасників, робить її нетьмарною зіркою в очах потомків.








Немає коментарів:

Дописати коментар

 
Blogger Templates