Ads 468x60px

Sample text

Sample Text

Матеріали до уроків

Тема.       Прислів'я та приказки. Їхня краса й мудрість. Народне уявлення про довколишній світ. Види прислів'їв і приказок.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів зі світом прислів'їв та приказок; про¬аналізувати програмні фольклорні твори; визначити їх види та вивчити поняття.
Виховна: виховувати любов до фольклору.
Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне чи¬тання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

Слайд1.Діти рано починають відчувати колір та підбирати його для зображення свого настрою. Вибір кольору тісно пов’язаний із психологічними особливостями дитини, станом її здоров’я.
Якщо ви відчуваєте сум, втому розчарування, то плідна робота завжди допоможе вам позбутися переживань, і ви відчуєте впевненість
Діагностична вправа «Квітка-семиквітка»
Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до кольорової гами: Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
жовтий – радість; жовтий – задоволення,
червоний – щастя; червоний – активність
синій – образа;
 зелений – спокій; зелений – задумливість
сірий – сум;
 помаранчевий – здивування;
коричневий – втома. фіолетовий – сум та тривога

Слайд 2 Притча- короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.
УчительПослухайте притчу і скажіть,чому були різні відповіді? (Бо кожен по-різному ставився до своєї праці)
Тачка
Троє чоловіків, щосили напружуючись, везли важкі тачки з камінням. Перехожий поставив кожному з них те саме запитання:
— Що ти робиш?
 Перший відповів:
— Везу цю кляту тачку.
Другий відповів:
— Заробляю собі на хліб.
Третій сказав:
— Будую місто.

Слайд 3Тепер я хочу запитати Вас:
- Для чого ви ходите в школу?
- Здобувати знання, стати розумними, зробити світ кращим, ….
-
Актуалізація опорних знань
Слайд 4 Клоуз – тест за варіантами
1 Варіантами.
Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок «Життя прожити — не поле перейти».
Особливості народних прислів'їв:
узагальнення народного досвіду;
повчальність;
стислість і ємність висловленої думки;
 влучність і поетичність;
використання слів у прямому
й переносному
значеннях;
малий обсяг.
2 Варіант.
Приказка — стійкий вислів, у якому дається образна ха варіант. рактеристика певного явища.

Особливості Зміст її не має повчального характеру,
їй властива синтаксична незавершеність.
Досить часто це вкорочене прислів’я,
Немає рими.

Слайд 5 Учні мають розмежувати прислів’я і приказки
праця чоловіка годує, а лінь марнує;
хочеш їсти калачі - не сиди на печі;
собака на сіні: собі не гам і другому не дам;
за двома зайцями поженешся — жодного не здогониш.
бити байдики,
кіт наплакав,
ведмежа послуга,
гнатися за двома зайцями.
Учитель. Відкрийте свої підручники на стр146
Назвіть тематичні групи прислів’в:
1. про гроші
2. про стосунки між сусідами
3. народні прикмети
4. про дружбу
5. про рідну землю
6. про лінощі
Слайд 6 У кожного учня на парті 1 прислів’я, він має визначити, який художній засіб лежить в його основі і й підійти до назви художнього засобу. Коли всі підійшли до своїх груп, учні зачитують свої прислів’я з метою, чи вірно вини визначили художній засіб.
Епітети
-Руса коса — дівоча краса.
-Чорна земля білий хліб родить.
 - Де красна молодиця, там ясна світлиця.
Порівняння
-Як печений рак.
-Не кидай словами, як пес хвостом.
-Пропав, як у воду канув.
-Гарна дівка, як маківка.
-Потрібне, як п'яте колесо до воза.
Метафори
-Дивиться псом, а думає вовком.
-Орел не ловить мух.
-Серце нудьгує, і плаче воно.
-Ходить осінь по траві.
-Вкриє мудрість голову сріблом.
гіперболи:
Вола б з'їв.


Слайд 7 Тема. Прислів’я і приказки. Їхня краса і мудрість. Народне уявлення про довколишній світ. Види прислів’їв і приказок.
Епіграф  Прислів’я і приказки – окраса нашої мови (Народна мудрість)
І.Франко назвав прислів’я і приказки «багатим і важким скарбом…у скарбівні нашої мови…її коштовними перлами»
Учитель: Чому прислів’я і приказки – є скарбом і окрасою нашої мови?
На це питання ми сьогодні будемо шукати відповідь.
У своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу.
Слайд 8. Вони живуть разом з народом його турботами і болями, радістю й успіхами, захищають добро і нещадно карають зло. Тематика прислів’їв і приказок різноманітна, але завжди для людини найдорожчим у світі була і буде її родина, людина прив’язана до рідної домівки, до своєї Батьківщини, і завжди людина спостерігала за навколишнім світом. Тому саме ці теми учні убрали для дослідження.
1. Уявлення про довколишній світ
2. Про Батьківщину
3. Про родину і виховання.

Доповідь першої групи. Уявлення про довколишній світ
Слайд 9 Учень1 Коли востаннє Ви милувалися сходом  сонця або нічним небом? Чи спостерігали, як вітер грається з листочками дерев, а ті — ніби кружляють у танку? Або ж розгадували незвичайні картини у хмаринках?
На жаль, сучасні діти перестали помічати всю красу природи. А от в давнину люди постійно спостерігали за сонцем, хмарами, рослинами, поведінкою тварин і птахів, — так виникли народний календар і народні прикмети, а ще — з'явилося багато прислів'їв і приказок про природу.
-Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.
Весна багата на квітки, а осінь — на сніпки.
Де срібліє вербиця — там здорова водиця.
Слайд 9 Учень2. Яка пора року тобі найбільше подобається? (Учні дають відповідь). Друзі, а як Ви любите відпочивати: засмагати на пляжі й бавитися морськими хвилями чи стрімко спускатися з гірки на санчатах і ліпити снігову бабу? А можливо, міряти чобітками калюжі чи прогулюватися осіннім парком і прислухатися до шурхоту золотистого листя під ногами? Природа така різна і така прекрасна — не важливо, літо це чи зима, весна чи осінь. А якими їх бачать люди — дізнавайся із прислів'їв і приказок про природу в різні пори року.
Як листя жовтіє, то поле смутніє.
Влітку один тиждень рік годує.
Садок літом — як кожух зимою. Море — рибальське поле.
Слайд 10 Учень3 Землероби, рибалки, мисливці, чумаки постійно перебували просто неба, а тому для них важливо було знати, як змінюватиметься погода. Вони пильно спостерігали за найдрібнішими змінами у природі. А переконатися в цьому нам допоможе наступна добірка прислів'їв і приказок про погоду
Готуй літом сани, а взимку воза.
Зимою сонце світить, та не гріє.
Грім гримить — хліб буде родить
Весною горшки порожніють, а восени — повніють.
Літо дає коріння, а осінь — насіння.
Покрова землю листом покрива.

Слайд 11 Учень4  Мені дуже подобається весна
Весною все ожива, танцює й співа.
Спочатку прокинулося сонечко. Піднялося в небо, розправило свої промінчики, розсипало золото серед густих гілок. За сонечком одна за одною почали прокидатися пташки, примушуючи своїм співом прокинутись все лісове царство. Пташиний щебет поступово порозбуркував тварин та комах. Вони заметушилися, затурбувалися. Найпізніше прокинулися дерева. Вони довго стояли наче у напівсні, а потім, скинувши з себе дрімоту, зашелестіли, затріпотіли всіма своїми гілочками. Усі прокинулися, і почався звичайний для мешканців лісу день.
- Сподіваюсь, вам вдалося уявити ранок у лісі? Весна саме та пора року від якої залежить весь рік….

Учитель. Дякую . Чи є питання до нашої групи доповідачів.
- Який висновок ви зробили працюючи над цією темою?
- Природа прекрасна, ми стали більше вдивлятися у небо, слухати вітер, спостерігати за явищами природи.

Знайди пару
Зараз у вас на парті частини прислів’їв. Вашим завданням знайти собі пару і представити своє прислів’я визначають тему і коротко пояснюють.

1Світ великий — (було б здоров’я)
2Люди часто хворіють, (бо берегти не вміють).
3 Держи ноги в теплі, голову в холоді, живіт в голоді — (не будеш хворіть, будеш довго жить).
4 Не всяка стежечка без спориша, (не в кожної людини добра душа)
5. Хто більше читає,( той більше знає).
6 Більше роби,( та менше говори).
7 Шануй батька і неньку, (то буде тобі скрізь гладенько).
8 Згода будує, (а незгода руйнує).
9 Всюди добре, (а вдома найліпше).
10 Свого не цурайтесь і (чужому научайтесь).
11 На сонці тепло, (а біля матері добре).
12 Слово — не горобець, (вилетить — не спіймаєш).
13Птицю пізнати по пір’ю, (а людину по мові.
14Лагідні слова роблять приятелів, (а гострі слова — ворогів.

Друга група прислів’я про Батьківщину
Слайд12 Учень1 Любов до Батьківщини починається з перших маминих казкок, з мудрих слів тата, з дотепної приказки бабусі, калини у саду. Ллється вона через край і з прислів’їв та приказок про рідну землю.
Без верби і калини немає України.
Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
На чужій стороні Вітчизна удвічі миліша.
Жити – Вітчизні служити.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

Слаййд12 Учень 2 Кожному наймиліша та країна, де він народився та виріс. Люди шанують свою батьківщину, якою б вона не була. Тут можна згадати хорошу аналогію з батьками. Адже їх, як відомо, не вибирають. Адже інших їм доля все одно не дасть. Мабуть, тому так багато прекрасних слів написано на честь рідної всім українцям землі — України.
Та земля мила, де мати родила.
Всюди на світі добре, а вдома найкраще.


Слайд 13Учень 3 Слово Батьківщина майє той самий корінь, що й слово батько. Недарма кажуть, «жменька рідної землі дорожча від золота». Може, тому невеличкий вузлик з землею матері давали козакам, коли ті вирушали в далеку дорогу. Ґрунт із батьківського саду служив оберегом та нагадував воїну, що вдома його люблять і чекають.
Без верби і калини немає України.
Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
На чужій стороні Вітчизна удвічі миліша.
Жити – Вітчизні служити.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

Учитель. Чи є питання до цієї групи?
- Як проявляється Ваша любов до Батьківщини?
(Можлива відповідь: Моя любов проявляється у повазі до батьків, старших людей за віком, я завжди допоможу тому, хто цього потребує, я завжди прибирає сміття після відпочинку і не кидаю його на вулиці.)

Учитель. Прошу зараз перепочити, відгадавши прислів’я за малюнками.

Розважальна пауза
Слайд 13 – 15 Відгадай прислів’я за слайдами і за малюнками

Слайд 17 Третя група прилів’я про родину
Учень 1 Мама – найкраща, найдобріша. Батько – найдужчий, найсміливіший. Хоч би якими вони не виглядали в очах інших, у дитини свій власний погляд. Найближчі, найрідніші – і найкращі. Кожна сім'я докладає зусиль, аби виростили порядними,розумними дітей , які б  продовжили рід, бо «Без роду немає народу».
У сім’ї однаково важлива роль належить як батькові та і матері. Про силу виховного впливу батьків говорять такі українські народні прислів’я і приказки:
Шануй батька і неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
Найдорощий скарб, як в родині лад.
Без матки бджілки – пропащі дітки.
Який кущ, така й хворостина, який батько, така й дитина.

Учень 3 Немає рідніших на землі людей, ніж батьки. З самого нашого народження вони піклуються про нас, люблять більше за все на світі. Вони ладні зробити все, аби ми були здорові та щаслив. Батьки для нас — найкращі друзі на все життя. Вони живуть нашими проблемами, радощами та успіхами. Вони все роблять заради нас. І відплатити їм ми можемо тільки своєю безоглядною любов’ю та турботою.
А тому в прислів’ях ми можемо знайти цінні поради, як виховати всебічно розвинену особистість.

Слайд 18  Про виховання
- Діти як квіти: поливай, то ростимуть;
- Тни дерево, доки молоде, вчи дитя, поки мале;
- Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю.
Слайд 19  . Про розвиток і формування особистості
- Яке коріння — таке й насіння;
- Мудрим ніхто не родиться;
- По одягу зустрічають, по розуму проводжають.
Слайд 20  Методи й засоби виховання
Хто б'є дитину, той не виховує добру людину;
Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш;
Добрий приклад кращий за сто слів.
Слайд 21  Розумове виховання
У кого розум — у того й щастя;
Що в мудрого на гадці, те в дурного на язиці;
Не краса красить, а розум;
По одягу зустрічають, по розуму проводжають.
Слайд 22 Фізичне виховання
Без здоров'я немає щастя;
Найбільше багатство в світі — то здоров'я; Здоров'я людини — багатство країни;
Як дитина бігає і грається, то й здоров'я усміхається.
Діалог
-Добрий день.
-Здрастуйте, дівчата.
-Доброго здоров'я.
-Де ж ви так забарилися?
-Здоров'я шукали.
-І знайшли?
-Здоров'я на дорозі не валяється. Ми добре знаємо, що здоров'я найбільша цінність, яку, на жаль, багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу,- сказала Марія.
-Так, я згодна. Мало народитися здоровим. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров'я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров'я, - погодилася Ірина.
А Марія додала.
 -Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров'я за гроші не купиш. За нього необхідно боротися.
А Ви як вважаєте? (учні мають  дати відповідь на питання)

Учитель. Яке питання можна поставити цій групі?
- Що значить бути хорошими дітьми?
(Це допомагати батькам, не засмучувати їх. Бути відповідальними за свої вчинки. Думати про наслідки своїх дій.)

Слайд 23 Учитель
Інтелектуальна розминка «Зрозумій»
1. Яким прислів’ям оцінюють вашу працю, якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець, радіоприймач тощо? (Діло майстра величає)
2. Яке прислів’я ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом з товаришем зробили це швидко? (Одна голова добре, а дві краще.)
3. Що скаже вчитель тому, хто першим здав самостійну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш.)
4. Якщо ти постійно усім цікавишся, втручаєшся з питаннями в розмову старших, що тобі можуть сказати? (Багато будеш знати – швидко постарієш.)
5. Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі, яке прислів’я ти згадаєш? (Друзі пізнаються  в біді.)
6. Яке прислів’я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті? (Друзі пізнаються  в біді.)

Слайд 7. Учитель. Пропонує повернутися до епіграфа і його прокоментувати.
Слайд 24 Його у вигляді синквейна

Заключне слово учителя
До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки. Вони є пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу нам з вами формулювати погляди на етику, мораль, історію.

 Слайд 25 Давайте з вами поглянемо на нашу квітку з кольорами. Підніміть руки у кого змінився настрій. А у кого залишився.

 Домашнє завдання
Вивчити напам’ять 10 прислів’ї. використовуючи прислів’я складіть діалог або складіть твір, в якому  поясніть значення прислів’я.




Учень твір
Прислів’я підмічають найсуттєвіше в житті, учать мудрості, чесності й порядності. У цьому я переконався, коли до нас у гості під час канікул приїхав мій товариш. Він був у дуже модно вдягнений з дорогим телефоном з іграми. І в усіх він досягає найвищого рівня! Мені аж трохи заздрісно стало. Пішов робити домашнє завдання. Як на зло, на два запитання ніяк не міг знайти відповідей. Довелося звернутися до товариша Миколи, він же старший на рік. Але той не знав ані про найбільше озеро у світі, ані про супутники планет, ані про касаток. І найпростіше завдання з математики виконати не зміг.
Тоді я і згадав болгарське прислів’я: «Зустрічають за одягом, а проводжають за розумом».

Учень твір
Кажуть люди : ” Сім разів відміряй – один відріж ” . Прислів’я ця означає те , що потрібно спершу подумати , перевірити, перевірити і вже потім братися за справу . І чи так уже вона права?
Звичайно , в нагальних ситуаціях ви міркувати не будете – просто зробите . І , можливо , будете праві . Але от коли є час подумати – краще і справді поміркувати.
Наприклад , що , якщо ти в пориві почуттів кинув дорогій для тебе людині жорстокі і образливі слова ? Звичайно , потім ти будеш гірко каятися , звинувачувати себе , але слів твоїх це вже не скасує. І можливо , це стане першою тріщинкою між вами , ким би ви не були – друзями , родичами. Тому навіть під час суперечки краще подумати над своїми словами. Як би ви не були розпаленілі – потрібно знайти не слова образи , а слова розради або примирення .
У будь-якій справі краще спочатку подумати . І в роботі , і в особистому житті , і навіть у простих побутових справах . Від цього залежить все ваше життя . Звичайно , кожна людина може помилятися – на те він і людина, а не апарат . Але все ж , якщо є час і можливість обміркувати вчинок – треба обміркувати його . Інакше може трапиться , що завгодно: від дрібних нещасних подій до великомасштабних бід.
Так що краще завжди подумати , перш ніж робити.

















Роздатковий матеріал
Клоуз – тест
1 варіант
Допишіть речення
1. Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості,___________, ритмізований вислів, що несе ___________________________.
2. Особливості народних прислів'їв:
-узагальнення народного досвіду;
-_____________________;
-стислість висловленої думки;
-влучність і _____________;
-використання слів у _____________
_________________________значеннях;
- _____________________ обсяг.
-має___________________________
2 варіант
1.Приказка — стійкий вислів, у якому дається _________________________
__________________________________________________________________________.
2. Особливості :
-Зміст її ________________________ характеру,
-їй властива синтаксична _______________________,
-досить часто це __________________ прислів’я,
-немає_________________________.


Розмежуйте  стрілочками прислів’я і приказки.
прислів’я
1 варіант Приказки
2 варіант
кіт наплакав;
праця чоловіка годує, а лінь марнує;
бити байдики;
хочеш їсти калачі - не сиди на печі;
собака на сіні: собі не гам і другому не дам;
ведмежа послуга ;
за двома зайцями поженешся — жодного не здогониш;
гнатися за двома зайцями.
Визначте теми прислів’їв1 варіант ст. 146,    2 варіант ст. 147
1______________________________________________
2______________________________________________
3______________________________________________

5.Складіть синквейн на тему «Прислів’я»
____________________________________________________________
_____________________________________________________________
___________________________________________________________
________________________________________________________________
___________________________________________________________

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється-ожива,
Як їх почує!..
Знать, от Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди.
Тема уроку. Засоби милозвучності української мови. Основні випадки чергування у –в, і – й.
Мета.
Учитель. Ми вже знаємо, що українська мова – одна з наймилозвучніших мов у світі. На попередніх уроках ми вже ознайомились із засобами милозвучності. Назвіть їх.  (уподібнення, спрощення, чергування)
Роздатковий матеріал

   1. Четвертий зайвий
1. чес…ний, виїз…ний, тиж…невий, зап’яс…ний;
2. турис…сякий, студен…сякий, якіс…ний, шіс…надцять.

    2. Укажіть слово, в якому допущена помилка у фонетичній транскрипції.
А [пойасн'уут'];
Б [йавиешче] - явище;
В [бород'ба] - боротьба;
Г [шчоден:иек] - щоденник.

3. Встановіть відповідність між словом і орфограмою
1) чергування приголосних
2) чергування о – і
3) чергування о – а
4) чергування е - і


Проблемне питання.
Прочитайте речення і порівняйте, яке з речень читається легше і приємніше на слух.
І мальовнича, і барвінкова, українська рідна мово! Ти привітна, наче мати, милозвучна і крилата (В.Процюк).
Й мальовнича, й барвінкова, українська рідна мово! Ти привітна, наче мати, й милозвучна й крилата (В.Процюк).
- Як ви вважаєте за рахунок чого речення читається і сприймається легше???

Прочитати (прослухати). Українська мова органічно кладеться на музику. Значить, ця мова виразна й емоційна. А ще вона мила, м’яка та приємна на слух
Послухайте поезію
Учень виконує напам’ять вірш
Наша мова
Слова: Юрій Рибчинський
Музика: Ігор Демарін

Мова, наша мова, мова кольорова,
В ній гроза травнева, тиша вечорова.
Мова наша, мова - літ минулих повість,
Вічно юна мудрість, сива наша совість | (2)

Мова, наша мова - мрійнику - жар-птиця,
Грішнику - спокута, спраглому - криниця.
А для мене, мово, ти - як синє море,
У якому тоне і печаль, і горе         | (2)

Мова наша, мова - пісня стоголоса:
Нею мріють весни, нею плаче осінь.
Нею марять зими, нею кличе літо,
В ній криваві рими, сльози "Заповіту" | (2)

Я без тебе, мово, - без зерна полова,
Соняшник без сонця, без птахів діброва.
Як вогонь, у серці я несу в майбутнє
Незгасиму мову, слово незабутнє    

 Учитель. Визначте тему і основну думку.
                 Доведіть, що тема уроку важлива.
Учитель. Ми з вами одержали у спадок багату, розвинену, мелодійну мову. Нею можна висловити все: і найглибші думки, і найпотаємніші почуття.

Робота з підручником
Ст. 168 впр 337, 338

Правило читаємо, коментуємо

Впр 339 усно

Робота в групах. Вправа «Діалог»
самостійна робота 1 вар і 2 вар.
Виписати 1 вар слова, вибираючи з дужок  у-і,   2 вар в – й. Звірити результати з відповідями учнів.
Впр 340

Вправа для релаксації. Учні закривають очі і слухають пісню. Уявляючи картини

 Гра «Займи позицію»
 СЛАЙДИ
По середині дошки висять слова, які треба з’єднати і - й, які розвішені в різних кутках, піднімаючи руку , в залежності від сторони, а також очима знаходимо правильний варіант
- Символами чого є кожен малюнок

По середині дошки висять слова, які треба з’єднати і - й, які розвішені в різних кутках, піднімаючи руку , в залежності від сторони.
Творча майстерня.
Складіть речення використавши щойно почуті слова, використовуючи засоби милозвучності

Коректор  робота в парах
Знайди помилки в порушені милозвучності.
1. Вкраїнська переможна мова у сердці українському луна, й ніжна, й шовковиста, й калинова, є така на світі лиш одна (О.Грибинюк)
2. Легко і музично звучать для нас слова, в яких кількість приголосних й голосних однакова (Б.Якубським).
3. Мова – не тільки засіб спілкування, а і  інструмент мислення і пізнання світу (І.Ющук).


Виконання системи творчих завдань
Встановіть відповідність між словом і фразеологізмом
1. Завжди
2. Віддано
3. Виражати гнів
4. Усе без винятку
5. Неуважно слухати
6. Назавжди
7. Усе без винятку
8. Дуже бідний А) від і до;
Б) і босий і голий;
В) віднині і до віку;
Г) в одне вухо впускати, а в друге випускати;
Д) і вдень і вночі;
Е) уздовж і впоперек;
Є) вірою і правдою
Виділені  фразеологізми , вести в самостійно складенні речення або текст.
ПР. І босий і голий український народ не зраджував рідній мові

Підсумки уроку Рефлексія
Сьогодні на уроці я…..
дізнався….
зрозумів…
навчився….
найбільший мій успіх - це…
найбільших труднощів я відчув…
я не вмію, а тепер умію….

ДЗ. Високий рівен.Скласти твір-розповідь про рідний край, використовуючи чергування у-в, і-й.
Інші впр.


УКРАЇНО, ЦЕ ТВОЇ СИМВОЛИ!!!
Мета: дослідити характерні особливості образів-символів; розширити знання учнів про народні символи України, визначити світоглядну значущість цих символів; впливати на виховання любові, поваги до свого народу, своєї родини; формувати почуття колективізму; відповідальності за спільну справу.
Ми живемо в чарівній країні, яка має свої національні традиції, культурні цінності. Наші предки передали нам у спадок свої святині, свої символи.
Образи-символи широко представлені в укр.. фольклорі і майже в усіх жанрах усної народної творчості (переказах, легендах, піснях, прислів’ях). Маючи прекрасні символи (Такі як: батьківська хата, материнська пісня, вірний своєму краю лелека) укр.. народ зумів зберегти нашу історію, волелюбність, родовідну пам’ять.
На цьому незвичному уроці ми розширимо наші знання з народної символіки, дослідимо характерні ознаки образів-символів, визначимо світоглядну значущість цих символів та усвідомимо свою причетність до долі України
Показ 1х слайдів учнівської презентації(що ми досліджували, обєднанн’я).
1 об’єднання. РОСЛИННІ СИМВОЛИ
КАЛИНА,                                     БАРВІНОК,
                         ДУБ                                           ЧОРНОБРИВЦІ
                         ВЕРБА                                       ТОПОЛЯ
Нар. символіка –це дійсно скарбниця мудрості, вона охоплює усі сфери суспільства, природи, культури.
Творче об’єднання представляє кросворд

2 об’єднання.  ТВАРИННІ СИМВОЛИ
ЛЕЛЕКА                                           ЛАСТІВКА
                    ЗОЗУЛЯ                                            СОЛОВЕЙКО
 
Подивіться як прикрашен наш клас, учні випустили газету із народною скарбничкою, де вміщенні причалів я і приказки з розгляданої теми, а також ми випустили буклет, до якого ввійшла додаткова інформація про народні символи (це і легенди і трактування значень символів)

3 об’єднання.  ПРЕДМЕТНІ СИМВОЛИ
                           ХАТА                                         ХЛІБ            (сценка)
                           РУШНИК                                  СОРОЧКА
                                                                              ПИСАНКА
Минають віки, змінюються покоління, а народні пісні залишаються. Вони володіють чудовою здатністю полонити людські серця, допомагати в праці, тамувати душевний віль.
«Пісня про рушник» у виконанні учениць 5кл.
Ми розкрили значення багатьох символів і хотілось почути відповіді на клічові питання:
1. Що таке символ?
2. Де можна зустріти народні символи?
3. Що є джерелом народної символіки?
4. Де можна застосувати знання з української символіки?
5. Чи є народні символи зв’язком між минулим і майбутнім?
ПОКАЗ СЛАЙДІВ ВІДПОВІДЕЙ після усних відповідей
Під час пошукової роботи було проведено анкетування на знання народної символік учнями 5 класів (слайд з результатами дослідження)
А також було задано питання «ЩО ДЛЯ МЕНЕ БАТЬКІВЩИНА» і всі одностайно дали відповідь, що це земля, де я народився та де живуть батьки.
 І зараз учениця ________________ підготувала поезію, яка присвячується усім нам і розкриває значення слова БАТЬКІВЩИНА.

Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата.
Під вербою криниця,
Серед лугу лелека,
І діброва далека.
І веселка над лісом,
І стрімкий обелісок...
Ким в житті ти не станеш:
Шахтарем, хліборобом,
Зореплавцем хоробрим,
Будівничим, солдатом —
Слід завжди пам'ятати:
Коли любиш ти все це
І приймаєш у серце,
Як готовий щомиті
Від біди боронити
Кожну в лузі травинку,
Кожну в гаї пташинку,
Значить — це Батьківщина
Має доброго сина.

ТОЖ ХОЧУ УСІХ ЗАКЛИКАТИ: любімо нашу святу землю, вивчаймо наші традиції, співаймо наші солов’їні пісні, спілкуймося нашою барвистою мовою і будьмо гідними її синами та доньками.


Немає коментарів:

Дописати коментар

 
Blogger Templates